Pages

Friday 25 March 2016

ACCA Exam Paper : F3

So, semalam (March 24th) aku ambik CBE for F3 - Financial Accounting
Kali ni aku ambik satu je exam utk bulan Mac.

Macam yg aku mention sebelum ni, aku self-study buat masa sekarang. So aku nak share apa yg aku buat untuk passed the exam by self-studying. Aku tahu ramai yang pergi kelas utk ACCA, and ramai jugak yg self-study. Aku bukan lah best student macam world prize winner, tapi boleh la jugak guna method ni to pass the exam well.

Untuk yg plan nak self-study jugak untuk paper F3 ni, aku bahagikan point aku mengikut sub-topic

Textbook
Aku guna OpenTuition.com punya notes and video lecture sebab John Moffat sangat pandai explain and the material covers the whole syllabus for the F3 exam. Tapi aku guna jugak BPP punya textbook sikit-sikit untuk refer balik, dan jugak untuk try examples dalam textbook.

To be honest, takyah beli textbook pun takpa, nota OpenTuition.com tu memang dah lengkap, provided that you watch the video lectures while using the notes. It's a must.

Practice Questions
Aku guna revision kit dpd BPP and Kaplan. Mulanya aku plan nak guna GTG and Becker jugak, maksudnya semua jenis publisher aku nak bedal, tapi member cakap GTG tu banyak jawapan dia silap, and Becker pulak mcm kurang sesuai (tak ingat the exact word dia tapi yg pasti kurang sesuai la).

So aku stop buat latihan dpd buku GTG and Becker. And focus on BPP and Kaplan only (tapi ada jugak beberapa jawapan depa yg silap ~_~

Btw, ada jugak jugak la soalan depa ni ulang-ulang yg sama, dalam 1/3 gitu.

Mock Exam and Additional Practice Qs
- Mock exam from OpenTuition
- Mock exam from from iassess amende entah nama dia
- Multi Task Questions from iassess jugak
- Pilot Paper (actually ni paper June 2012 punya kalau tak silap)
- Examiner's report (examiner akan komen pasal soalan yg ramai student silap, really helpful)

Aku tak beli pun practice questions yg ACCA jual 3 set berharga £14 tu. Sebab mahal, and takut soalan dia lebih kurang je macam latihan yg lain-lain.

Aku extremely suggest students untuk buat semua latihan di atas, dan refer nota/buku or tanya orang untuk soalan yg tak reti jawap, sebab basic concept sangat penting.

Nak tanya siapa kalau blur?
Aku biasanya tanya member. Tapi aku tanya jugak kat John Moffat from OpenTuition tu. Dia ada sediakan tempat untuk students tanya soalan kat tutor pasal paper ni. So I'll just post the question at the forum provided and he will reply within one day. Yes, within 24 hours (Msia siang, UK malam, that explains the 24-hours-reply).

Exam fee and Venue
RM560 kat Sentral College as non-Sentral student
Fill up the form which can be obtained from the receiptionist.
For March exam, complete the form and payment by February 15th

Study style
Study everyday and consistently so you won't get nervous when the exam's coming as you have truly prepared and ready to go.
(Petang and malam sebelum exam aku dah tak tengok buku, siap tengok Divorce Court 3-4 episod dengan mak wakakakaka)

Exam Questions
Kalau orang tanya aku, aku akan cakap soalan dia susah gila sebab aku nak dia study gila-gila and tak ambik mudah dengan final exam untuk F3.

Again, buat banyak latihan sebab soalan lebih kurang je macam dalam latihan, cuma angka je berbeza. Kalau part theory pulak, kita boleh detect soalan yg macam mana dia nak trick kita

Contoh,

  NCI will always appear in Consolidated Financial Position - True/False

Aku jawap True, tapi jawapan False, sebab the word 'always' in the sentence is not true.
Reason : Kalau parent company take over 100% of the shares in the subsidiary company, celah mana nak ada NCI? So the word 'always' is not quite true in this case, hence the statement is false.

Tu contoh simple tricky question yg aku tak terfikir pasal perkataan 'always' masa buat latihan.

Latihan kena buat banyak-banyak supaya bila kita baca je soalan tu, kita dah tahu soalan tu tentang apa, and boleh terus jawap secara reflex. Ada jugak la soalan yg aku sekali je baca terus tahu dia mintak apa and terus tekan je number dalam kalkulator sebab dah selalu buat soalan.

Boleh je jawab kalau tak rajin buat latihan, tapi kau kena baca leklok and tahu dia nak apa.

Senang cerita ceni, kalau jarang buat soalan, maybe kita boleh jawab dgn betul dlm masa 50 saat, tapi kalau selalu buat soalan, 10 saat je dah siap. Nampak banyak mana masa kau save untuk kau spend masa nanti untuk check semua soalan lepas habis jawap?

Exam results
Targetting 85 for F1-3 since most scholarships require 85 and above to be eligible to apply.
And alhamdulillah passed beyond my target for F3 berkat doa mak ayah :)



* * * * * * * *

Alhamdulillah, kebetulan masa aku jawap final exam, soalan yg aku dapat tak pelik-pelik, dan tak susah. Mungkin sebab tu kot boleh score huhu. Cuma ada satu soalan jela aku tak reti sebab confuse (pasal warranty), invigilator tu tengok skrin komputer aku masa aku tengah nak check balik soalan tersebut. Dia dok sebelah aku ada kot seminit.

SATU . MINIT.

Dah la soalan yg aku confuse pulak tu. Nak tau apa jadi lepas dia tenung skrin aku tu? Dia pergi tempat dia, duduk dengan selesa, dan lepastu aku dengar bunyi kalkulator dia dok tekan kat keyboard
~_~ kuat pulak tu bunyi kalkulator tu

Adakah aku jawap silap?
~_~

Hmm. Mungkin soalan tu kot yang buat aku tak dapat markah penuh T_T

Anyhow, all the best dear friends :) May this tips be helpful to you.




p/s : Ada nak beli buku aku? Sekali dengan revision kit BPP, Kaplan, GTG and Becker. Aku takde junior untuk aku jual T_T

10 comments:

  1. exam fees rm560 tu include ACCA fees or tu seperate fees?
    ehehehe buku CAT xjual ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM 560 tu fee yg kita kena bayar dekat CBE centre kalau kita nak ambik exam (ni harga per paper). Nanti centre tu akan tolong process yuran exam ACCA bagi pihak kita.

      CBE kena bayar melalui exam centre. Kalau PBE (paper based exam), kita bayar directly ke ACCA, bukan melalui exam centre (bayar online).

      Buku CAT utk FA1, FA2 and MA1 saya tinggalkan kat kawan kat kptm, kot la ada junior nak buku sem 1, saya nak suruh dia kasi je kalau ada yg nak. Tp kalau buku MA2, ada kat saya sekarang, kalau nak beli, boleh je :)

      Nanti masa CAT akan belajar jugak F1-3, cuma tak panggil F1-3 la, depa panggil FAB, FFA and FMA kalau dlm CAT. Benda yg sama, cuma nama je beza. Kalau nak buku F1-3, boleh je nak jual :) Tp F1-2 boleh jual lepas saya ambik exam June 2016 nanti la huhu

      Delete
    2. ok faham. Thanks. sy nak all the books you have.

      sy email la kan lagi senang.

      Delete
  2. Salam, boleh email kpd sya tak irsyadhasbullah@gmail.com sya ada dilemma skit, and i really wish that u could help me. Nnt sya akn tnya soalan.

    ReplyDelete
  3. Study style yang best tu :D hahaha.. sempat lagi layan 3-4 episode ^_^

    ReplyDelete
  4. Salam kakak buku2 tu ada lagi ke?kalau ada saya nak beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Kalau buku BPP, dah jual. Tp kalau textbook Sunway ada la kalau nak.

      Delete
  5. Exam kit tu masih valid ke nak guna kalau keluaran lama?

    ReplyDelete
  6. Saya nak beli exam kit tapi taktau dekat mana saya patut beli. Boleh cadangkan tak?

    ReplyDelete