Pages

Tuesday 29 March 2016

ACCA Scholarship and Business

Aku rasa cool bila guna image macam ni dalam opening entry


Application untuk Simpson Scholarship dah bukak, aku rasa dia budak lama dah tapi aku baru tahu.

Kisah disebalik scholarship ni :
Pada zaman dahulu, ada sorang perempuan ni, nama dia Miss Muriel Simpson, dia meninggal tahun 70-an. Dia kaya kot aku rasa. Masa dia meninggal tu, dia buat wasiat yang mengatakan dia nak bagi duit dia banyak2 tu kat ACCA untuk jadi scholarship. 

Haa sebab tu la scholarship ni wujud. Itu je kisah dia, pendek je cerita ni.

Deadline : 
24 April 2016

Targetted students : 
ACCA

Minimum marks : 
- 80% for F1-3 at your first attempt, OR
- If exempted for F1-3, you must have achieved 66% or more in at least two of your F papers at your first attempt

Other requirements :
- dah bayar annual fee for the year ahead
- no outstanding fee
(Kiranya hang takdak hutang dengan ACCA la)

What would be covered by the scholarship :
- exam fees
- annual student fee
- annual affiliate fee (affiliate tu maksudnya kau dah habis semua ACCA paper tapi tak jadi member ACCA lagi sebab tak cukup 3 years of working experience tu)
- buku 

Semua ni dia akan cover untuk 5 tahun je, or sampai kau jadi member ACCA, which ever comes first. Maksudnya kalau kau jadi member ACCA dlm masa 3 tahun, 3 tahun je dia sponsor kau. Kalau kau jadi member ACCA after 8 years, dia akan cover 5 tahun pertama kau je)

Essay writing :
1000 words of essay about 'How the award of a Scholarship will help me to realise my full potential'.

How to apply :
Fill up the form and write the essay, then send them via email at simpsonscholarship@accaglobal.com

5 students will be awarded with this scholarship each year.

Link :

Since aku ambik exam F1-2 this upcoming June 2016, tahun depan la kot baru boleh apply T_T Takpa, aku tunggu T_T

Sorry entry ni tak informative sangat, cuma pemberitahuan tentang another scholarships yg wujud untuk ACCA.

* * * * * * * *
Ok next.  

Kali ni takda kaitan dgn ACCA. Kalau hang stay baca sampai habis, aku sangat menghargai titik peluh hang :') Selain promote ACCA, tolong bagi aku chance utk promote business. Kali ni ja in shaa Allah aku promote business, lepas ni tak dah in shaa Allah. In shaa Allah. Hehe

Aku tak pernah promote business orang, apatah lagi nak forward gambar2 tudung kat whatsapp. Tapi, demi flatmate aku yg telah 3 tahun bersama-sama meredah lautan di perantauan, aku sanggup selitkan business baharu beliau dekat blog CAT/ACCA aku ni.



Gara-gara aku segan nak jadi model tudung beliau, so aku rasa serba salah sebab dia kena guna muka dia sendiri utk promote tudung. Maka dengan itu, aku telah nekad sebulat donat mungkin utk membantu business beliau dengan menempek terus muka beliau di blog aku, utk promote tudung. Dah la aku tumpang barang masa dia nak post kereta dia balik Msia, so aku rasa terhutang budi dgn dia, dah la dia ni baik :')




Dia ni student baru grad. Baru balik Malaysia awal tahun ni. Flatmate aku selama 3 tahun. So sementara tunggu utk posting, dia bukak bisnes (cita-cita asal nak jadi designer tapi ter-lencong ke pharmacy)



Sekali tengok, mcm gaya isteri solehah kan? Haa mekap pun dia tak pakai tau, rasanya la, maybe pakai bedak sesikit je kot sebab nak ambik gambaq untuk tudung ni.

Posing pun macam2 angle. Kalau boleh buat peace aku rasa memang dia buat dah sebab selama aku bergambaq dengan dia, gaya peace ja dia dok buat selain drpd berdiri seperti tiang. So kalau hang rasa dia lawa pakai tudung Hana, in shaa Allah hang pun lawa hehehe.



Dia ni style muslimah2 sopan so tudung dia in shaa Allah labuh and tak jarang (memang itu pun tujuan dia buat tudung ni sebab mostly labuh tapi jarang). Senang nak solat terus tanpa pakai telekung sbb kain dia tebal and menutup litup.

Kot la hang jalan2 oversea lepastu nak solat tp takdak prayer room, takkan nak pakai telekung putih sambil solat kat tepi2 tu pulak kan, haa so kalau dah pakai tudung ni, tak gaduh nak cari telekung dah sebab tudung Hana sangat mengikut syariat.



Harga untuk tudung ni berbeza mengikut bidang :
- Bidang 50 = RM 33
- Bidang 55/60 = RM 35

Dalam gambar tu, dia pakai bidang 50.

Postage
- Semenanjung Msia = RM 7
- Sabah/Sarawak = RM 10

Boleh visit instagram dia kat @iqlima_bynisa
Boleh jugak whatsapp untuk order kat Fatin +60132931500

p/s : Gambaq ni mungkin beza sikit dengan warna asal akibat oleh faktor pencahayaan semasa sesi fotografi.




Terima kasih sbb sanggup baca entry aku sampai sini. Aku doakan perjalanan ACCA korang berjalan dengan lancar. Aku exam June nanti T_T Doakan aku dapat score high utk final exam and doakan aku semoga ada sponsor yg sudi kutip aku utk menjadi student under dia T_T

Nanti aku update pasal exam ACCA lepas aku ambik exam nanti in shaa Allah :)

18 comments:

  1. Semoga dipermudahkan segalanya :>>>

    ReplyDelete
  2. Kenapa saya tak boleh bukak website acca global tu T.T
    Btw saya baca sampai habis hehe~~. Kalau beli banyak, dapat murah tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh tak boleh ke? Saya bukak boleh je huhu. Kalau takleh, cer search je kat google, in shaa Allah keluar :)

      Haaa mesti laa boleh hehe. 3 tudung RM90 kalau tak silap. Beli laa beli hehe.

      Delete
  3. Hebat la akak ni uhuk uhuk😍

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Sis, how can I contact you? I've a lot of questions to ask about cat-acca kptm. Harap sis reply :)

    ReplyDelete
  6. Sis, how can I contact you? I've a lot of questions to ask about cat-acca kptm. Harap sis reply :)

    ReplyDelete
  7. secret admirer8 May 2016 at 09:40

    am I allowed to like you? when I read your blog, I was quite suprised because we had so much in common in terms of our journey in tertiary education. lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glad to know that I am not the only one with this kind of education route :') I wish you the very best of luck on your future undertakings :)

      Delete
    2. You too, all the best pursuing ACCA. We'll split here cause I'm no longer interested in ACCA, instead I'll be focusing on Physics. But do keep the blog up and running, it's nice to read and your writings are quite funny. Keep up the good work Aisha aka Scarlet (like a superhero codename lol)

      Delete
    3. Physics sounds great too. Good luck!

      Delete
  8. Salam dear.. sy nak tanya... kalo sy dah ade diploma in finance and degree in business admin(islamic finance) blh ke sy buat ACCA ni? Berbaloi ke untuk my future career..bleh ke dpt exemption ? Kalo amek part time.. exam schedule mcm mana ye? Ke ikut ske hati kita nak amek bila2 pon?waiting for your reply..thanks dear.. ;)

    ReplyDelete
  9. Salam dear.. sy nak tanya... kalo sy dah ade diploma in finance and degree in business admin(islamic finance) blh ke sy buat ACCA ni? Berbaloi ke untuk my future career..bleh ke dpt exemption ? Kalo amek part time.. exam schedule mcm mana ye? Ke ikut ske hati kita nak amek bila2 pon?waiting for your reply..thanks dear.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Boleh je :) ACCA mmg berbaloi pun utk future career. Nnt tanya ACCA sendiri paper apa yg boleh dapat exemption. Exam ikut suka kita nak amik bila pun, ada 4 kali setahun. Refer kat website ACCA utk tgk schedule dia. Biasanya tetiap exam session sama je hari dia, cuma tarikh je tak sama. Exam dia semua dlm seminggu je (isnin F8, selasa F7, rabu F5, khamis F6, junaat F4 and F9. Ni utk paper F, P papers saya tak ingat)

      Delete
  10. nice article great post comment information thanks for sharing
    ดูหนังผี

    ReplyDelete